tiistai 28. marraskuuta 2017

Ylivireyttä ja unettomuutta.

Näköjään taasen on meneillään sellainen kausi, että nukkuminen on hankalaa. Iltaisin yleensä väsyttää klo 18 aikaan, mutta kun menen klo 22 sänkyyn, saankin pyöriä sinne klo 01 saakka täysin virkeänä. Muutoinkaan uni ei ole kauhean syvää, sillä heräilen herkästi koirieni yöllisiin puuhailuihin. Minun kohdalla hyvä uni olisi sitä, että mennessäni klo 22 nukkumaan, olen tunnin sisällä nukahtanut ja herään aamulla sitten kellon soittoon klo 07 aikaan. Mutta tällaista ihanaa normaalia unta ei ole ollut aikoihin.

Ajattelinkin, että tänään voisin kokeilla pitkästä aikaa Melatoniinia. Sen avulla olen suht hyvin saanut aiemmin unta, kun käytössä on ollut 6 mg annostus. Melatoniinin haittana olen huomannut melko villit ja vilkkaat unet, sekä aamuisin herääminen on hieman hankalampaa. Mutta suotakoon nuo, jos vain saisi muutaman tunnin enemmän unta.

Keväällä stressitasojeni ollessa huipussaan, sain kyllä unta, mutta heräilin useaan otteeseen kesken unien. Kuukauden verran sitkuttelin, kunnes olin niin poikki, että päätin soittaa työterveyteen. Alkuun pääsin vain hoitajan juttusille, joka määräsi minulle kaksi päivää sairauslomaa... Sehän auttaakin paljon unettomuuteen. Lopulta pääsin käymään lääkärin luona, joka määräsi minulle Mirtazapiinia 1/4 tablettia, eli pienen pieni murunen vain. Testasin sitten sitä viikonloppua vasten ja sehän toimi! En herännyt yöllä kertaakaan, mutta haittansahan siinäkin oli. Olin sitten väsynyt ilta kuuteen saakka. Mutta muutaman kerran sitä käytettyä, sain uneni sen verran korjattua, että yöheräilyt jäi pois.

Huonosti nukutut yöt ja tämä Citalopram 20 mg yhdessä tekee minut jokseenkin hajamieliseksi. En ole niin skarppi kuin tavallisesti. Kotona olen huomannut esimerkiksi, että olen mennyt jo illalla sänkyyn, kunnes ihmettelen olohuoneesta kajastavaa valoa. Nousen ylös ja huomaan, että yksi lamppu on jäänyt laittamatta pois päältä. Tai että suoristusraudan johto onkin jäänyt seinään. Tai sitten seison olohuoneessa juomalasi kädessä ja mietin, että mitähän olinkaan tekemässä. Noh, koitan ottaa nämä tällaiset hönöilyt vain huumorilla.
Töissä huomaan, että asioiden aloittaminen on välillä hankalaa, mutta kun saan ns. flow-tilan päälle niin hommat lähtee rullaamaan ihan mukavasti. Tällaista tämä nyt on, mutta olkoot. Eiköhän asioihin tule taas muutosta kunhan saan unet kuntoon ja joskus alan taas tiputtaa tuota lääkitystä alas.

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille ja hyviä unia myös!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Voit esittää ajatuksesi taikka kysymyksesi tähän: